Daripada
Abu Zar Jundub ibn Junadah dan Abu Abdul Rahman Mu'az ibn Jabal, r.a.,
رضي الله عنهما daripada Rasulullah SAW, bahawa Baginda bersabda: Bertaqwalah engkau kepada Allah walaupun di mana engkau berada, dan iringilah kejahatan dengan kebaikan, nescaya ia akan menghapuskan kejahatan tersebut dan bergaullah sesama manusia dengan budi pekerti yang baik.
Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata: la adalah Hadis Hasan. Dalam setengah manuskrip, ia adalah Hadis Hasan Sohih.
Pokok Perbincangan Hadis :
1) Wasiat Allah yang Agong:
- untuk orang-orang terdahulu dan kemudian (an-Nisa’: 131).
- Nabi memulakan khutbahnya dengan wasiat ini. (Aali Imran : 102). (an-Nisa: 1), (al- Ahzab:70) .
2)
Taqwa - Sesuatu yang diletakkan oleh seseorang hamba di antaranya
dengan apa yang ditakuti dari Allah iaitu murkaNya, dendamNya dan
azabNya.
- juga termasuk dalam taqwa - melakukan perkara wajib/ tinggal yang haram.
3) Kelebihan sifat ini :
- Orang yang mempunyai sifat ini akan mewarisi syurga.
- Taqwa sebagai penyebab bagi kecintaan Allah terhadap hambaNya.
- Dibuka semua pintu barakat yang berada di langit dan di bumi.
- Janji Allah pertolonganNya sentiasa mengiringi orang bertaqwa.
- Mempermudahkan bagi mereka urusan dunia dan akhirat.
- Balasan yang baik bagi mereka di dunia dan di akhirat.
4) Taqwa yang dikehendaki :
- ketika sunyi dan juga terang-terangan - rasa diperhatikan oleh Allah.
- tidak rasa muraqabah Allah - alamat ada penyakit hati. (an-Nisa’:108).
- Setengah pendapat -“hasanah” bermaksud taubat (an-Nisa’:17).
- yang dikehendaki ialah “Taubat Nasuha” -jumhur (al-Furqan:69)
- hanya dosa-dosa kecil sahaja yang dihapuskan dengan amalan yang baik.
- dalil terhapus dosa kecil dgn taubat.(an-Nur:31).
6) Akhlak yang baik sebahagian dari taqwa;
- tanda sempurna iman/ tidak ada padanya sifat-sifat mazmumah.
- cara memperelokkan akhlak - mengambil qudwah dari nabi saw. Mempelajari sirahnya - cara adab dengan Allah, adab dengan sesama manusia, sesama keluarga dan para sahabat. (al-Ahzab:21).
Pengajaran hadis:
Taqwa dituntut walaupun di mana seorang mukmin berada, sama ada di khalayak ramai mahupun di ketika
keseorangan. lni adalah tanda keikhlasan lman dan taqwa. lslam menolak
sifat berpura-pura dan munafik yang hanya mempamerkan kebaikan di depan
orang dan berbuat kejahatan apabila jauh daripada pandangan manusia.
Melakukan
kesalahan adalah tabiat semulajadi manusia. Oleh itu apabila mereka
melakukan kesilapan, mereka dituntut agar mengiringi kejahatan tersebut
dengan amal soleh kerana ia boleh menghapuskan kejahatan tersebut.
Akhlak dan budi pekerti yang mulia amat dituntut oleh agama. la adalah teras perhubungan dan mu'amalah dalam masyarakat lslam. Dengan akhlak yang baik, keharmonian dan kesejahteraan masyarakat penyayang dapat dilahirkan.
[sumber: tintamujahid90.blogspot.com]
No comments:
Post a Comment