Tuesday, June 28, 2011

Mencari ketenangan hati

Ketenangan itu dicapai melalui zikrullah. Namun zikrullah yang bagaimana dapat memberi kesan dan impak kepada hati? Ramai yang berzikir tetapi tidak tenang. Ada orang berkata, "ketika saya dihimpit hutang, jatuh sakit, dicerca dan difitnah, saya pun berzikir. Saya ucapkan subhanallah, alhamdulillah, Allah hu Akbar beratus-ratus malah beribu-ribu kali tetapi mengapa hati tidak tenang juga?" Zikrullah hakikatnya bukan sekadar menyebut atau menuturkan kalimah. Ada bezanya antara berzikir dengan "membaca" kalimah zikir.

Jika seorang hamba yang berdosa bertaubat kepada-Nya, Allah bukan sahaja mengampunkannya, malah menghapuskan catatan dosa itu, bahkan menyayangi dan memberi "hadiah" kepadanya. Firman Allah:

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai..." (Surah At Tahrim: 8)

Firman Allah lagi: "... Sungguh, Allah menyukai orang yang taubat dan menyukai orang yang menyucikan diri." (Surah Al-Baqarah: 222)

Hendaklah orang yang bertasbih itu memastikan perlakuannya benar-benar menyucikan Allah. Ertinya, dia melakukan perkara yang selaras dengan suruhan Allah yang Maha Suci dan meninggalkan apa yang dilarang-Nya. Yang halal, wajib, harus dan sunat dibuat. Manakala yang haram dan makruh ditinggalkannya. Zina, mengumpat, mencuri, memfitnah dan lain-lain dosa yang keji dan kotor dijauhi.

Hati adalah sumber dari segala-galanya dalam hidup kita, agar kehidupan kita baik dan benar, maka kita perlu menjaga kebersihan hati kita. Jangan sampai hati kita kotori dengan hal-hal yang dapat merosak kehidupan kita apalagi sampai merosak kebahagiaan hidup kita di dunia ini dan di akhirat nanti.

Untuk menjaga kebersihan hati maka kita juga perlu untuk menjaga penglihatan, pendengaran, fikiran, ucapan kita dari hal-hal yang dilarang oleh Allah SWT. Dengan menjaga hal-hal tersebut kita dapat menjaga kebersihan hati kita. Dengan hati yang bersih kita gapai kebahagiaan dunia dan akhirat.

Rasa kehambaan ialah rasa yang perlu ada di dalam hati seorang hamba Allah terhadap Tuhan-Nya. Antara rasa itu ialah rasa miskin, jahil, lemah, bersalah, hina dan lain-lain lagi. Bila diuji dengan kesakitan, kemiskinan, cercaan misalnya, seorang yang memiliki rasa kehambaan nampak segala-galanya itu datang daripada Allah. Firman Allah:

"Katakanlah (Muhammad), tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung kami, dan hanya kepada Allah bertawakal orang-orang yang beriman." (Surah At Taubah: 51)

Bila ditimpa ujian kita diajar untuk mengucapkan kalimah istirja' – innalillah wa inna ilaihi rajiun. Firman Allah:

"...Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-nyalah kami kembali." (Surah Al-Baqarah: 156)

Mengapa kita diperintahkan mengucapkan istirja'? Kalimah ini sebenarnya mengingatkan kita agar kembali merasakan rasa kehambaan. Bahawa kita adalah hamba milik Allah dan kepada-Nya kita akan dikembalikan. Kita layak, patut dan mesti diuji kerana kita hamba, bukan tuan apalagi Tuhan dalam hidup ini.

Tidak ada istilah kecewa dan putus asa dalam kamus hidup mereka. Doa adalah senjata mereka manakala solat dan sabar menjadi wasilah mendapat pertolongan Allah.

Firman Allah: "Dan pohonlah pertolongan dengan sabar dan solat." (Surah Al-Baqarah)

Dalam apa jua keadaan, positif mahupun negatif, miskin ataupun kaya, berkuasa ataupun rakyat biasa, tidak dikenali ataupun popular, hati mereka tetap tenang. Firman Allah:

"Dialah Tuhan yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang yang beriman, supaya keimanan mereka makin bertambah daripada keimanan yang telah ada. Kepunyaan Allah tentang langit dan bumi, dan Allah itu Maha Tahu dan Bijaksana." (Surah Al-Fath: 4)

Bila hati tenang berlakulah keadaan yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya:

Maksudnya: "Amat menarik hati keadaan orang beriman, semua pekerjaannya baik belaka, dan itu ada hanya pada orang beriman: Jika memperoleh kesenangan, dia bersyukur. Dan itu memberikannya kebaikan (pahala). Jika ditimpa bahaya (kesusahan), dia sabar dan itu juga memberikannya kebaikan." – Al Hadis

Tidak salah untuk kita menyelesaikan masalah yang menimpa (bahkan kita dituntut untuk berbuat demikian), namun jika masalah itu tidak juga dapat diselesaikan, bersangka baik kepada Allah berdasarkan firman-Nya:

"Ada perkara yang kamu tidak suka tetapi ia baik bagi kamu dan ada perkara yang kamu suka tetapi ia buruk bagi kamu, Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak mengetahuinya." (Surah Al-Baqarah : 216)

Marilah kita bersihkan hati kita dari segala kotorannya dengan memperbanyak zikrullah. Itulah satu-satunya jalan untuk mencari kebahagiaan di dunia dan di akhirat nanti. Manusia perlukan zikir umpama ikan perlukan air. Tanpa zikir, hati akan mati. Tidak salah memburu kekayaan, ilmu, nama yang baik, pangkat yang tinggi tetapi zikrullah mestilah menjadi teras dan asasnya.

Insya-Allah, dengan zikrullah hati kita akan lapang sekalipun duduk di dalam pondok yang sempit apatah lagi kalau tinggal di istana yang luas. Inilah bukti keadilan Allah kerana meletakkan kebahagiaan pada zikrullah – sesuatu yang dapat dicapai oleh semua manusia tidak kira miskin atau kaya, berkuasa atau rakyat jelata, hodoh atau jelita.

Dengan itu semua orang layak untuk bahagia asalkan tahu erti dan melalui jalan yang sebenar dalam mencarinya. Rupa-rupanya yang di cari terlalu dekat... hanya berada di dalam hati sendiri!

[source: iluvislam.com]

Muzik itu terapi

Ada orang suka mendengar muzik, ada yang minat mendengar, ada yang suka bermain alat muzik, ada yang sekadar suka-suka, ada yang tidak minat langsung dengan muzik dan ada yang gila muzik. Saya gila muzik. Itu saja yang saya tahu. Saya punya ramai kawan dan kenalan di kalangan pemuzik. Mereka-mereka ini kebanyakannya jujur dengan kehidupan mereka. Ada juga kawan saya yang tidak minat pada muzik. Pun saya tak ada masaalah. Kebanyakan manusia di mukabumi ini suka pada muzik dan irama.

Muzik mampu melesaikan kusut di minda kita. Hidup kita ini ibarat laut. Sifat-sifatnya adalah gelombang, tenang dan bergelora. Kita perlu menerimanya kerana itulah sifat kita manusia.

Untuk saya sendiri, muzik itu sangat membantu saya dalam tempoh waktu hidup saya sebagai manusia, seorang bapa, suami, pekerja, pemuzik, penulis, kuli..busker..apa saja watak saya. Muzik itu berserta, ada dalam diri saya. Apabila sunyi, di situ pun ada muzik juga bilamana kita mampu mendengar bunyi degup jantung kita, bukankah itu juga bunyi-bunyian dan jika kita lebih fokus pada degup jantung kita, tahu dan sedarlah kita bahawa kita ini bukanlah keseorangan walau dalam sunyi sekalipun. Maka cari dan rasalah bunyi-bunyian di dalam tubuh badan kita sendiri.

[source: www.crgcommunication.com]

50 tips menulis novel

Di antara tip dan panduan yang terdapat di dalam ebook ini ialah:
  • Mencipta konflik dalam novel
  • Tip menulis sinopsis yang baik
  • Menulis nama dan watak sebenar
  • Panduan menulis sinopsis yang baik
  • Menulis nama dan watak sebenar
  • Fungsi bab awal novel
  • Emosi penulis pengaruhi tulisannya
  • Kepentingan sub plot
  • Strategi menulis novel
  • Menseimbang rentak penulisan
  • Memilih tema novel
  • Teknik Menulis novel untuk sayembara
  • Kepentingan latar dan masa
  • Mengelak ketandusan idea dan banyak lagi tip-tip menarik.
[source: muhdnasruddin.wordpress.com]

pencarian..

sesuatu yg comel, I like! cuba teka....

10 Signs Your Child Maybe Gifted

Many a proud mama and papa have deemed their tot advanced or ahead of the game, but most babes are only geniuses in their parents' eyes. However, some tots actually are branded as gifted. Is yours? There are a few developmental guidelines that often indicate giftedness in children, so here are ten signs that your child may be headed to the head of the class.

  • Retains Information: The term "in one ear and out the other" seems to apply to most children. Those who are a cut above when it comes to intelligence actually retain a wide variety of information and are able to recall it at a later time. An example from the National Association of Gifted Children (NAGC) is: "One six-year-old returned from a trip to the space museum and reproduced an accurate drawing of a space rocket he had seen."
  • Wide Spectrum of Interests: Gifted kiddos display an interest in a wide variety of topics. They may like dinosaurs one month, space the next month, and so fourth.
  • Writes and Reads Early: If your tot is a smarty pants, she may be able to read and write very early on and without having had any real formal teaching.
  • Is Musically or Artistically Talented: Children who display an unusual talent for music and/or art are often considered gifted. Tots who can draw things to perspective, have perfect pitch, or display any other higher perception of forms of art usually fall into the gifted category.
  • Shows Periods of Intense Concentration: Children are not known for their long attention span, but gifted wee ones are able to have longer periods of intense concentration.
  • Has a Good Memory: Some gifted tots are able to remember things from when they were smaller. For example, a two-year-old may remember and bring up (unprovoked) an occurrence from when he was 18-months.
More from LilSugar: Back to Books: Ways to Prep Your Child For Reading

  • Has an Advanced Vocabulary: A tot who's early to speak is not a sign of giftedness alone, but if your lil talker is using advanced vocabulary and sentences, then he or she may be as bright as you think. According to the NAGC, "Children at age two make sentences like: 'There's a doggie.' A two-year-old who is gifted might say, 'There's a brown doggie in the backyard and he's sniffing our flower.' "
  • Pays Attention to Details: A gifted child has a keen eye for details. An older child may want to know specific details about how things work, while a younger child will be able to put away toys exactly where he got them from or notice if something has been moved from its usual spot.
  • Acts as His Own Critic: In general kids are not too worried about themselves or others, unless their friend has something they want. Gifted kids are the opposite and are concerned with others, but are most critical of themselves.
  • Understands Complex Concepts: Tots who are highly intelligent have the ability to understand complex concepts, perceive relationships, and think abstractly. They are able to understand problems in depth and think about solutions.
[sources: shine.yahoo.com]

Monday, June 27, 2011

Kota Kinabalu: Part 2

awal pagi mommy dh bangun. me n shaza slubung lg. nearly 9.30am kuar hotel terus ke Tamu Gaya Street (sunday market). ada pameran seni kraftangan.bought few bracelet ceramic beeds, cantik2. di sunday market mom beli hndicrf , kain batik borneo, souvenirs utk kwn2. Nasib baik ptg smlm dh beli kuih cincin & souvrenirs @ Pasar Philipines. so ini ari jln2 je la. apa best mrket ni? makanan, pakaian, brg2 dapur, kraftangan, bags, kasut, cengkerang, batek2 borneo, kek lapis, binatang (anak anjing, hamster, kucing). mcm jln2 di pasar mlm kt semenanjung. agak happening jgk sbb ada prsembahan budaya 1 msia sempena pameran kraftangan. tk habis jln ke hujung sbb mom dh letih. kami buat u-turn n kembali ke hotel brsiap2 n packing things. sempat lunch kt lobby. jam 1.30pm chck-out & mar hntr kami ke airport. thnx to mar, layan me 2 ari ni. Pjg umo kamI dtg lg ke K.K inshaAllah. wpun penat, tp enjoy!
these r few pics taken b4 boarding. masa kt tamu gaya street lupa amik gmbr. kasut baru trial sblum pakai dis wkend - Kejohanan Golf IPTA. Muka2 ceria shaza nk balik jb (rindu pd seseorg ke?). dan muka2 penat kami..]

Sunday, June 26, 2011

Going Places: Kota Kinabalu, Part 1



yuk kita ke sabah! negeri di bwh bayu, akhirnya aku dtg lg ke sini. utk apa? jalan2 cari pasal...huhu. tkdela, saja bwk mom pi wedding safwan&nas di Wisma Pertanian, Gaya on 25 Jun 2011. kebetulan dpt tiket hrga promo Air Asia, rm76 jak pi balik! mmg besh. nothing much to say (sbb dh letih jln2 ini) these r few pictures taken.. [wedding safwan & nas, state museum, lepak kt waterfront tgk sunset, dinner @ Port View Seafood restaurant] esok pagi2 mau kuar lg. ke mana? tunggu....

















Thursday, June 23, 2011

TRANSFORMERS 3 "Dark of The Moon"

check it out on cinema....
29 June 2011

SUJUD

Bila dilanda musibah
Hati tabah mula rebah
Jangan biarkan dugaan
Rapuhkan pedoman hidup

Andai waktu itu tiba
Semaikan sifat bersabar
Hanya Dia saja menentu
Dan kita hanya mampu sujud

Jika direnung kembali
Dari kehidupan
Pelbagai halangan kutempuh penuh cabaran
Tiada satupun ku hadapi dengan senang dan
Tiada satupun ku hadapi dengan tenang

Tapi ku bersyukur
Di saat ku murung
Ku musikkan dalam kedua telapak tangan
Semangat yang dah luntur
Harapan yang dah terkubur
Diberi arah tukku teruskan

Bila dilanda musibah
Hati tabah mula rebah
Jangan biarkan dugaan
Rapuhkan pedoman hidup

Andai waktu itu tiba
Semaikan sifat bersabar
Hanya Dia saja menentu
Dan kita hanya mampu sujud……
Hanya mampu sujud…..

Pernah kulihat mereka
Yang hilang segalanya
Insan yang tersayang
Atau harta benda
Pancaroba bencana juga malapetaka
Adalah sebahagian ujian dunia

Di sebalik kesusahan
Tidak letih mengerti erti kesenangan
Harusku akur dengan apa yang telah dikurnia
Barangkali esok semua berubah

Janganlah kita melupakanNya
Ketika langit cerah bersinar
Janganlah kita melupakanNya
Ketika langit mendung tak bercahaya

Bila dilanda musibah
Hati tabah mula rebah
Jangan biarkan dugaan
Rapuhkan pedoman hidup

Andai waktu itu tiba
Semaikan sifat bersabar
Hanya Dia saja menentu
Dan kita hanya mampu sujud……
Hanya mampu sujud…..

[Mawi ft KRU]

Wednesday, June 22, 2011

Penakut

Tak semua kau rancang kan berlaku
Mungkin nasib tak menyebelahi aku
Entah mengapa engkau yang aku cinta
Mungkin lebih baik kau ku lepas saja


Oh ini tidak adil tidak adil baginya

ini tidak adil tidak adil bagiku
ini tidak adil untuk kau bertanya jika aku mencintaimu juga
tidak adil tidak adil baginya

kau tak penah cuba memahami aku

cinta kau ucap kau tak pernah tunjuk
dan bila tiba saat aku kehilangan
beban yang tak penah kau cuba ringankan

Oh ini tidak adil tidak adil baginya

ini tidak adil tidak adil bagiku
ini tidak adil untuk kau bertanya jika aku mencintaimu juga
ini bukan milikku

Dan aku memang penakut

Mengakui cinta kepadamu
Seribu kali ku cuba ucapkan
Bila bersamamu
Kau bukan milikku
Dan engkau pun tahu
Kau bukan milikku...

Monday, June 20, 2011

Next gadget: The world's most powerful smartphone

Motorola telah melancarkan Motorola Atrix 4G secara rasminya di Malaysia pada 16 Jun 2011, iaitu seminggu lebih awal daripada pelancaran rasmi Samsung Galaxy S2. Buat masa ini, harga yg diketahui RM1999, dock khas yang berharga RM1399.

Secara ringkasnya, Motorola Atrix membawakan pelbagai teknologi terkini melalui peranti dwi-teras mereka yang menggunakan platform Android. Pada masa yang sama, ianya turut membawakan fungsi webtop, iaitu salah satu aplikasi berasaskan web yang boleh digunakan bersama-sama sebuah dck khas, yang menjadikan desktop anda lebih menarik lagi secara mudah-alih.

SPESIFIKASI:

4GANDROIDCandy Bar

MULTIPLE NETWORKS: WCDMA 850/1900/2100, GSM 850/900/1800/1900, HSDPA 14Mbps (Category 10) Edge Class 12, GPRS Class 12, eCompass, AGPS

MEGAPIXELS = 5 MP, DIGITAL ZOOM=Yes,FLASH=LED,FOCUS=Automatic,WEB CAM=Front and rear-facing web camera

to all Motorola lovers (like me...) just GRAB ONE!!! [sdg berusaha utk mendapatkan...chaiyuk!!]

Air Kosong Penawar Pelbagai Penyakit

Kajian para saintis mendapati amalan minum air sebaik bangun dari tidur setiap pagi mempunyai banyak manfaat.

Japanese Medical Society misalnya berjaya membuktikan dalam kes-kes tertentu, amalan ini mampu memulihkan penyakit termasuk yang serius.

Diantara penyakit yang termasuk dalam penyelidikan persatuan perubatan di negara matahari terbit itu ialah sakit kepala, sakit-sakit badan, sistem jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, lemak berlebihan, bronkitis, tibi, meningitis, buah pinggang dan jangkitan pada air kencing.

Bagaimanapun amalan minum air kosong sebaik jaga dari tidur ini perlu mengikut beberapa peraturan untuk memastikan keberkesanannya.

  • Minum empat gelas air (160 ml) sebaik jaga dari tidur setiap pagi dan sebelum memberus gigi.
  • Berus gigi dan bersihkan mulut tetapi jangan makan atau minum apa-apa untuk 45 minit.
  • Selepas 45 minit anda boleh makan dan minum seperti biasa.
  • Selepas 15 minit mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam jangan makan atau minum untuk tempoh dua jam.
  • Bagi pesakit yang lanjut usia dan tidak larat minum empat gelas air sekali gus diperingkat permulaan, mereka boleh memulakan kaedah rawatan ini dengan meminum air secara berperingkat sehingga mampu mencapai empat gelas sehari.

Kaedah rawatan dipercayai mampu merawat pelbagai penyakit dalam tempoh tertentu:

  1. Tekanan darah tinggi - 30 hari
  2. Gastrik - 10 hari
  3. Diabetes - 30 hari
  4. Sembelit - 10 hari
  5. Kanser - 180 hari
  6. Tibi - 90 hari.

Pesakit artritis hanya perlu mengikuti rawatan tersebut untuk tiga hari. Rawatan ini tidak mempunyai sebarang kesan sampingan kecuali diperingkat awal pesakit mungkin kerap buang air kecil. - www.iluvislam.com

Suami Idaman Wanita

Isteri adalah untuk dikasihi dan disayangi dengan penuh kasih sayang. Isteri bukan tempat untuk si suami melepaskan amarah yang tiada berkesudahan . Isteri adalah makhluk tuhan yang perlu dibelai, dididik dan dihormati setiap masa.

Setiap hari ada sahaja kisah menyayat hati para isteri yang didera si suami didengari dan tertulis di akhbar. Ada antara mereka yang dilanda trauma yang teruk, didera, dipukul, disepak terajang dan banyak lagi. Sesetengah para suami yang menjadi kaki dera ini beranggapan si isteri layak 'diajar' sedemikian rupa agar tidak mengulangi kesalahan yang sama. Ada juga antara para suami yang menjadi kaki dera kerana telah berasa bosan dengan isterinya yang dianggap tidak menarik lagi dan sebagainya. Malah ada juga yang cuba mencari 'syurga' diluar dengan berlaku curang terhadap isterinya.

Apabila banyak kisah sebegini dipaparkan di dada akhbar dan majalah, semakin ramailah wanita takut untuk mendirikan rumah tangga dan berkahwin kerana mereka khuatir sekiranya hubungan mereka itu juga akan berakhir dengan kisah tragis didera suami atau dicurangi suami .

Persoalannya, adakah ini salah lelaki yang bergelar suami yang tidak tahu menghargai para isteri ataupun salah para isteri yang tidak pandai melayan hati suami?

Lebih baik kita usah menunding jari antara satu sama lain. Baik para suami mahupun para isteri masing- masing tidak patut dipersalahkan . Sekiranya para suami dan isteri sama-sama menjalankan tanggungjawab sebagai suami-isteri seperti yang telah digariskan didalam Al-Qur'an dan As-sunnah sudah tentu tidak akan timbul kes-kes penderaan isteri dan kes-kes curang terhadap pasangan masing-masing.

Banyak kisah-kisah Rasulullah s.a.w dan para sahabat yang dapat para suami jadikan contoh dalam melayari kehidupan berumah tangga agar rumahtangga sentiasa harmoni dan diredhai Allah s.w.t

[source: iluvislam.com]

Jangan Marah

Marah di dalam hati, marahlah semahunya. Kadangkala tidak mampu diungkapkan dengan kata. Bukan mudah untuk meluahkan rasa hati ini kerana terlalu ingin menjaga hati insan tercinta. Mungkin sudah terbiasa memendam perasaan. Aku lebih rela memendamkannya jauh ke dalam tasik hati daripada menimbulkan pertelingkahan dengan dia yang ku sayang.

Dalam menghentikan rasa amarah ini, aku terfikir sejenak, tidakkah perbuatan memendam rasa ini akan menjadi dendam di lain masa nanti? Aku tidak boleh marah? Apakah maksudnya marah itu? Aku keliru sendiri. Mengapa harus ada perasaan marah itu? Alangkah bahagianya jika tiada perasaan marah. Tapi keliru semula. Apakah lengkap diri kita tanpa ada perasaan marah? Adakah dunia ini akan jadi aman tanpa perasaan marah? Aku pun tertanya sendiri.

Bila diamati semula, punca pertelingkahan ini atas sebab yang agak remeh-temeh. Tapi entah bagaimana seperti ditiupkan lagi api kemarahan ini apabila kita saling ego dan tidak mahu mengalah dengan menuding jari tentang siapa salah. Pokok pangkalnya, cuma yang aku mahu adalah "bahagia", gembira sentiasa, merasa aman dan tenteram selalu. Tapi ada waktunya, perasaan insan lemah dan tidak berdaya sepertiku ini akan sentiasa berubah-ubah.Wahai insan yang sangat ku sayang dan ku cinta, maafkanlah jika aku selalu mengguris perasaan dan hatimu.

Setelah agak lama aku mendiamkan diri, akhirnya aku mendapat kesimpulannya. Dalam hidup berumah tangga, setiap pasangan harus bijak mengendalikannya. Kita harus bijak mengawal emosi marah, biarkan akal menjadi juri. Marah yang tidak terkawal bisa membinasakan diri sendiri dan membawa kepada kehancuran istana cinta yang dibina. Itulah akibatnya jika kita tidak mendahulukan sifat sabar tetapi melebihkan sifat-sifat syaitan yang dikeji oleh Allah S.W.T. Oleh itu, kita sebagai umat Islam hendaklah menjauhinya. Kita tidak akan rugi jika menahan rasa marah kerana Allah menjanjikan syurga kepada orang-orang yang sabar

Sabda Nabi S.A.W, "Apabila seseorang kamu marah dalam keadaan berdiri hendaklah dia duduk, jika masih tidak hilang kemarahannya hendaklah dia berbaring secara mengiring" (Hadith riwayat Ahmad & Abu Daud)

-Artikel iluvislam.com

Ungkapan "MAAF"

Ungkapan itu mungkin terlalu berat untuk diluahkan. Tak tahulah ego tahap mana yang meraja dalam diri. Susah sangatkah mahu dibebaskan dari sangkar hatimu itu? Tepuk dada, tanya iman. Biarkan hati diketuk. Dengan akal sekali lagi. Moga jernih air yang keruh.

Jangan memilih siapa dia. Perlukah dimaafkan atau tidak. Kita berukhuwah tanpa mengenal rupa bukan? Janganlah kerana dia bukan sahabat karibmu, ada hak dalam berukhuwah yang tak tertunai. Ada juga yang akrab bukan main, tapi oleh kerana satu kesilapan yang dia lakukan, kita menjauhkan diri.

Cermin diri. Muhasabah. Sempurnakah kita? Tidak. Begitu juga sahabatmu itu. Daripada mengenang kesilapannya yang cuma satu atau dua, apa kata kita hargai kebaikan dia yang lebih dari itu? Barulah terasa kemanisannya. InsyaAllah. Ya, memberi dan memohon maaf itu salah satu hak dalam bersaudara. Macam mana nak rasa kemanisan iman kalau urusan semudah itu pun tak selesai? Excuse me. Semudah itu katamu? Memang semudah itu kalau yang bertakhta di hati itu iman. Kalau ego yang menguasai, memanglah payah. Sekali lagi, ketuklah pintu hati dan tanya padanya siapa pemilik takhta tertingginya. Itu belum lagi sampai pada soalan yang lebih mencabar. Di mana DIA di hatimu? Bukankah memaafkan itu bermakna kita berlapang dada dengan apa yang terjadi dalam sesebuah ukhuwah. Benarlah, berlapang dada itu yang paling asas sebenarnya dalam tingkatan ukhuwah. Kalau yang asas pun rapuh, bagaimana binaan ukhuwah tersebut mampu kukuh?


Mengalah Bukan Bererti Kalah

Tapi benar. Andai dia tidak mahu memaafkan, kamulah yang perlu mengambil langkah pertama. Ungkapkan kata keramat itu pada dia walaupun hatimu yang terluka. Leburkan egomu sendiri sebelum meleburkan ego yang lain! InsyaAllah sedikit sebanyak luka itu akan sembuh perlahan-lahan.

What you give, you get back. Itulah konsepnya. Moga-moga dengan sikapmu yang berhati mulia itu bisa melembutkan hatinya untuk meminta maaf kembali. Siapa tahu? Api tak mungkin dipadamkan dengan api bukan? Maka jadilah air.

Maafkan Dia Kerana Tidak Meminta Maaf Padamu

Dia masih berkeras hati? Penantian itu satu penyiksaan bukan? Maka janganlah ditunggu. Kelak memakan diri kerana terlalu lama menunggu. Biarkan dia. Lepaskan dan bebaskan perasaan resah yang membelenggu jiwamu. Biarkan ia terbang. Jangan ditunggu kepulangannya. Serahkan bulat-bulat pada DIA!

Maafkan dirimu. Dan maafkan dia kerana tidak melakukan apa yang kamu hajatkan. Itulah maaf yang sebenar-benarnya. Manusia kan makhluk Allah yang sangat kompleks? Kita bukan Tuhan yang mampu membolak-balikkan hati mereka. Bahkan hati sendiri pun belum tentu! Sibukkan diri dengan perkara lain. Jangan terlalu memberatkan fikiran dengan sesuatu yang tidak pasti. Utamakan yang lebih utama. Allah kurniakan pada manusia kemampuan dan pengetahuan yang sangat-sangat terbatas. Kamu tahu kenapa? Hikmahnya apa? Renung-renungkan. Fikir-fikirkan.

Maaf Itu Membahagiakan

Kalau kamu benar-benar memaafkan, nescaya berbahagialah kamu. Kelak bila ungkapan yang sama datang daripada dia, bahagia itu tiada taranya! Berkali-kali ganda! Dan saat itu, katakan terima kasih padanya, kerana menjadikan kamu orang yang paling bahagia pada waktu itu. Alhamdulillah.

Sabda baginda Nabi

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: Sesiapa yang ada sebarang kesalahan dengan saudaranya maka hendaklah diselesaikan sekarang, kerana sesungguhnya di sana (di akhirat) tiada lagi wang ringgit untuk dibuat bayaran, (yang ada hanyalah) diambil hasanah (kebaikan) yang ada padanya, kalau dia tidak mempunyai kebaikan, diambil keburukan orang itu lalu diletakkan ke atasnya.

Ambil masa beberapa minit dan muhasabah. Bermula daripada ibu, ayah, ahli keluarga, rakan-rakan, guru-guru, adik-adik, kakak-kakak, abang-abang, dan sesiapa sahaja yang pernah hadir dalam hidup kita walau sekejap cuma. Yang di depan mahupun di belakang tempat duduk semasa sekolah dahulu. Yang dekat mahupun jauh terpisah beribu batu. Yang sama-sama berjuang dengan penat lelah dan jerih payah mahupun yang pernah mencaci dan menghina perjuangan itu. Mereka tetap manusia seperti kita. Jangan memilih. Ungkapkan kata keramat itu pada mereka seikhlas hatimu. Walaupun pada mereka yang telah selalu diucapkan. Apatah lagi pada mereka yang pernah kamu lukakan hatinya sehingga menyebabkan ukhuwah itu retak. Juga pada mereka yang telah banyak mencurahkan kebaikan padamu. Kerana ungkapan maaf dan terima kasih yang lahir dari hati itu akan membahagiakan saudaramu.

Sumber -Artikel iluvislam.com

My new gadget: Libretto

its nearly 2 n half months i bought this laptop. so far, enjoyable! i'm not gamers, dats y i prefer not to hv ipad2. mostly used for work n sumtin useful - blog la...hehe. ini kira beli utk release tension, slps apa yg brlaku. boleh gitu? as long as i'm happy... and worth it!! now i present u... my lovely... libretto!


Sneak peak:
The Libretto is a line of subnotebook computers designed and produced by Toshiba. The line was distinguished by its combination of functionality and small size, squeezing a full Windows PC into a device the size of a hardback book. The first model, the Libretto 20, was released on April 17, 1996, with a volume of 821 cm³ and weighing just 840 g. The original Libretto line was discontinued in Europe and the U.S. in 1999, but the production continued in Japan with the SS, FF and then the L series until 2001. The L series range of Librettos were released in 2001 (in Japan only) and were produced for just 11 months. Production of all Librettos ceased from 2001 until the release of the Libretto U100 in 2005. It was a further 5 years before the Libretto returned again in 2010 with the limited-edition dual touch screen tablet W100 model.

Model:
Libretto W100 [Intel Pentium U5400, 1.2 GHz, 2 GB DDR3 RAM(GB max), 62 GB SSD, two 7-inch multi-touch TFT displays with Widows 7 Home Premium. Mass: 819 (with 8-cell battery)

This Is Your Life

Ten Tips to Create More Life for Your Life

When people begin to investigate career change, often they don't want a new career at all. They love their career -- but they also want time for creating a life outside work. 10 tips to help you get started on the quest for "more time in your life -- and more fun."

1. Decide where leisure ranks on your list of values. Are you working to pay for something that you don't value very much?

2. Seize moments during the day, evening, lunchtime and weekend. Think "fun" in fifteen-minute segments.

3. Buy leisure time. Hiring a teenager to mow your lawn may give you an hour or more, depending on the size of your property. Get even more creative.

4. Stop doing things that nobody will miss.

5. Set limits and set them again. Saying "no" to invitations is a beginning. You can also define your scope: "I will be happy to help as long as I can do the work on Saturday."

6. Stop losing energy to procrastination or fear. If you dread making that call or put off changing that light bulb, do it now and enjoy leisure, guilt-free.

7. Ignore the pressure of, "Everybody else is participating." Chances are everybody else is miserable -- or isn't doing any more than you are.

8. Prioritize your time for energy boosters and time expanders? Meditation, journal writing and exercise will increase your energy and miraculously add hours to your day.

9. Grab a large block of time each week to do exactly what you want. Two hours? A whole afternoon? An afternoon in an art museum (or an evening at a basketball game) will often unravel the knots that keep you working late.

10. Call for outside help if you're still trapped by the "should" monitor. Find a friend, counselor or coach -- someone who can offer you an objective insight and clarify priorities.

[sources: motivation website]

Sampai Mati

pahamilah semua apa yang terjadi
saat hati tak lagi bisa berkata
mungkin bahagiamu bukan tuk diriku
biarkan semua ini jadi kenangan

lupakan semua cerita cinta
tinggalkan jiwaku yang terluka

sampai mati kisah ini kan ku jaga
hingga berakhir nafasku
putih cintaku untukmu
sampai mati dirimu kan dihatiku
tiada mungkin tuk terganti
walau semua telah berlalu

atas nama cinta kau yang kubanggakan
inilah hidup tak perlu disesali
biarkan semua tetaplah terjaga
sudahkah kenangan cinta yang terindah

lupakan semua cerita cinta
tinggalkan jiwaku yang terluka

song by: Putih Band
[http://www.4shared.com/audio/Q4NQLuPi/Putih_Band_-_Sampai_Mati_Akust.html
]

Happy 9th Birthday Afham!


[bday boy ready nk tiup lilin, adik ajim sibuk posing!]

to my beloved nephew, happy 9th birthday on 18 June 2011. Makngah doakn a'am panjang umor, murah rezqi, rajin2 blajar & jadi anak yg soleh..amin.

permintaan bday boy, nk kek chocolate - letih cari kedai kek yg ada candy doraemon, akhirnya di Kings Confectionary, Tesco Kulai jmpa gak. bila tnya nk hadiah apa, robot katanya "yg bleh pasang2 tu" mcm2 la ko a'am. nasib baek dia tk sebut robot Gundam, mampos mahal..hahaha.

Memoir Penang


left: nasi kandar Line Clear, terbaek wok (rm9 lauk brtimbun)! right: one old building @ Padang Kota


nice place to stay in Penang


left: me & zaini, staf Penang (pemalu konon), in front of police station, beli jeruk, right: Kayu nasi kandar original, layan...

kalau nk citer...panjang sgt. just make it short. outstation to penang on 9-13 Jun 2011, masa pegi, bas rosak ngam2 turun jambatn, brek angin zero! alhamdulillah...kami smua selamat. Life in penang, not complete if we dun try Nasi Kandar n Pasembur. First nite after kami thgk KL Gangster @ Bukit Jambul, kami pekena Kayu Nasi Kandar Original dpn CEO, esok arinya Pasembur uncle dancing @ Persiaran Gurney.. layan kpala tgk uncle tu mnari, seb baik sedap. 3 mlm brturut2 lepak dinner situ. Sempat gak pi Hard Rock Hotel & jalan2 kt kedai2 tepi jalan, ala2 mcm kt Danau Kota & Pasar Karat. bought sum souvenirs, jalan2 dgn geng KL. Sempat ke Padang Kota n makan nasi kandar Line Clear (harus cuba guys!). these r few pics taken. lain-lain kt kamera ady, blom upload lg... hpy viewing!

Fadhilat bulan REJAB

PENGERTIAN:

Rejab bermakna kebesaran atau kemuliaan dan ia membawa maksud bulan yang dibesarkan atau dimuliakan. Masyarakat Jahiliyah menamakan bulan ini dengan bulan Rejab kerana mereka memulia dan menghormati bulan ini dengan mengharamkan berperang di dalamnya. Dan Rasulullah SAW mengekalkan nama ini dan mengharamkan pertumpahan darah di bulan Rejab. Dan bagi umat Islam, kita memperingati dan memuliakan Rejab sempena dengan peristiwa besar yang berlaku kepada Rasulullah SAW iaitu peristiwa Isra' dan Mi'raj.

Rejab ertinya ta'zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan). (Rahmat, pemurah, kebajikan). Kerana kebesaran, keagungan dan kemuliaan bulan Rejab itu maka Allah limpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan terhadap hamba-hambaNya yang beriman dan beramal solih pada bulan Rejab, dengan berpuasa pada siangnya dan beribadat pada malamnya.

KELEBIHAN:

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Qur'an atas segala Qalam.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari Syurga.
Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat.
Puasa sehari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya.
Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.

Bulan Rejab Syahrullah (Bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Puasa Bulan Rejab wajib baginya:


* Diampunkan dosanya yang lalu.
* Dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal.
* Terlepas dari dahaga di hari kiamat.

Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti. Sasiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu ruma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapus seribu kejahatan.

Demikianlah peri keistimewaannya keagungan bulan Rejab itu yang dinamakan dengan BULAN ALLAH.

REJAB bulan menabur benih.
SYA'ABAN bulan menyiram tanaman.
RAMADHAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya.
SYA'ABAN menyucikan hatinya.
RAMADHAN menyucikan rohnya.

REJAB bulan taubat.
SYA'ABAN bulan muhibbah.
RAMADHAN dilimpahi pahala amalan.

[info: http://www.ashtech.com.my/bulanislam/Rejab.html]

The Seven Best Diet Foods

1. Apples

The pectin in apples makes you feel more full. This is a great way to eat less. In addition, the pectin actually limits your cells fat absorption. Try an apple in the morning during breakfast or try it as a midday snack.

2. Avocadoes

Avocadoes are proof that a food does not have to be low in fat to help you lose weight. Instead, it needs to have the right kind of fat. Avocadoes contain more than 25 of the essential nutrients. When you eat an avocado you're getting B vitamins, potassium, vitamin E, and lutein.

3. Grapefruits

Of all the citrus foods, grapefruit ranks the best as a diet food. It can lower your insulin levels which in turn will make you less hungry. If you don't like grapefruit, add a different citrus fruit. Both grapefruits and oranges can increase your metabolism. The vitamin C actually dilutes fat.

4. Hot peppers

Spicy foods such as jalapeƱos are one of the best diet foods. They give a quick boost to the metabolism. They also prove that healthy food is not necessarily bland.

5. Broccoli

Broccoli is a powerful anticancer food. Its high in calcium, iron, magnesium, vitamin A, and vitamin C. It's filling without being high in calories.

6. Blueberries

Blueberries are full of powerful antioxidants. They fight against disease, give you energy, and their sweet taste makes a great snack.

7. Almonds

Of all the nuts, almonds are the most nutritional. Have a handful of almonds in the morning during breakfast to give you energy for the rest of the day. They are also great to replace any unhealthy snack foods which are standing in the way of your weight loss goals.

Adding these top seven foods to your diet will help you lose weight while being healthy. The weight will not come off overnight, but you will gradually shed pounds and keep them off.

Thursday, June 16, 2011

What i'm asking...

i asked for strength.....
and GOD give me difficulties to make me strong.
i asked for wisdom...
and GOD gave me problem to solve.
i asked for prosperity....
and GOD gave me brain and energy to work.
i asked for courage.....
and GOD gave me danger to overcome.
i asked for Love...
and GOD gave me troubled people to help.
i asked for favors...
and GOD gave me opportunities.
i received nothing i wanted, but i received everything i needed.

5 Ways Sleep Deprivation Can Ruin Your Relationships

Think you’re doing your employer or family a favor by giving up on sleep to get more done?

You’re wrong.

We may tell ourselves that we’re sacrificing sleep for the benefit of others, but the data says otherwise. Studies show that when you’re exhausted you’re less empathetic, quicker to anger, less emotionally engaged, and – there really is no dressing this one up – more self-absorbed.

Think about it, how focused can you be if you’re dead-dog tired?

Most of us recognize that we’re not as proficient with complex tasks when we’re exhausted. Yet we often underestimate the effect that sleep deprivation has on our relationships, professional and personal.



Here are 5 fatal relationship mistakes you tend to make when you’re exhausted:
  1. You’re reactive. Your spouse or boss says, “We’ve got a problem.” In a well-rested state you’d ask for more information. In a sleep-deprived state, you’re more likely to get defensive, and assume it’s about you. Your defensive reaction ignites the conversation, and what might have been a three-minute interaction to clarify an issue becomes a full-blown fight.
  2. You interpret requests as demands. Something as benign as “Can you prepare this report?” feels like a surly command. Viewed through the lens of exhaustion, your boss or spouse becomes a whip-wielding tyrant lording over a crew of galley slaves shouting “Row harder!” as you, the poor hapless victim, are forced to hunch over your splintery wooden oar for another grueling 16 hours with no land in sight.

  1. Your listening skills decline. In a sleep-deprived state your brain misses the nuances of conversation. When your child says, “My day was OK,” you miss the sad tone at the end of the sentence. Over time, this leaves other people feeling ignored and unloved. Your conversations become transactional instead of relational. You get things done, but instead of getting closer to people, they drift farther away.
  2. Your body language communicates disinterest. Dragging yourself into work looking like you don’t want to be there or answering every family request with a heavy sigh of exhaustion gives people the impression that you don’t care. Your body communicates your feelings whether you like it or not. A sleep-deprived body practically shouts, “I don’t want to be here!”
  3. You lose perspective. When you’re exhausted everything is evaluated through the filter of what’s going to take less effort. Your spouse tells you their favorite aunt died, and your first thought is “Oh my god, that funeral is a six-hour drive away.” Instead of thinking about what the other person is feeling, all you can think about is how this situation is going to affect you.

It’s ironic. You give up sleep in an effort to please people and get more done. But you wind up eroding the relationships that are the very foundation of a successful life.

One day of being sleep-deprived won’t ruin your relationships. But if you live most of your life exhausted, people will assume that your cranky sleep-deprived self is your real personality.

Negativity breeds negativity, people start responding to you the way you respond to them, and before you know it, you’re a cranky tired person leading a cranky tired life.

So quit bragging about how you can function on five hours of sleep. The world will like you a lot better if you get eight.

[sources: shine.yahoo.com]

"Women buy 62 pounds of clothing each year"

Women may literally shop till they drop. Photo by Thinkstock.

[Women may literally shop till they drop]

Women love clothing, and even though most of us have enough, we're always buying more. Have you ever gone on a shopping spree and had your hands or arms get sore from holding so many garment hangers? We have, and it's an embarrassing problem. According to a new book, "To Die For: Is Fashion Wearing Out the World?" the average female takes home 62 pounds of clothing every year. That's a lot of shopping!

The author, environmental journalist Lucy Siegle, conducted research at Cambridge University on the amount of garments produced and purchased. The Independent reported these other unsettling statistics from her findings:

  • women spend around $216,136 in a lifetime on fashion
  • women own at least 20 garments they have never worn
  • women own four times the amount today than they did in 1980
  • between 2001 and 2005 spending on womenswear rose 21% while the price of items dropped 14%

These statistics are all averages so they may not ring true for all, but we'll admit we have a handful of items in our closets with the price tags still on them waiting to be worn. Our dressers and closets are all bursting, even after donating things to Goodwill, and despite all the shopping we still only regularly wear a small percentage of our wardrobes.

Why is there such a desire to always buy more clothing? Is it because of celebrity culture and the desire to stay on top of trends? The exciting rush of buying something new? The affordability of "fast fashion" stores like H&M and Forever 21? The accessibility of being able to shop online with the click of a button?

Another thing Siegle's book discusses is the way we don't save up for clothing the way previous generations did, which perhaps makes us appreciate items less. Regularly buying new clothing is now expected. We shop as a hobby, not out of necessity.
[sources: shine.yahoo.com]

Wednesday, June 15, 2011

Kisah Hati

Hatiku hatimu
Menjadi satu cinta
Ku rasa hadirmu menyempurnakan aku
Tapi cinta bukan milik kita
Semua harus berakhir

Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Mungkin kita bersama
Nanti di atas sana
Biar ku setia menjaga cintamu
Selamanya

Tapi cinta bukan milik kita
Semua harus berakhir

[song by ALyaH]